Základním cílem každého podnikání je při co nejnižších nákladech dosáhnout požadovaného užitku, tzn. co nejvyšší hodnoty pro zákazníka. Kniha předního českého odborníka předkládá teoretická východiska a metodologické postupy zvyšování hodnoty pro zákazníka, které ilustruje praktickými příklady jejich efektivního uplatnění. Prezentuje dnešní podobu aplikačních disciplín hodnotového managementu, plně kompatibilních s normami EU, a z různých metodologických konceptů a nástrojů shrnuje to nejlepší, co lze v hodnotovém managementu využít.
Vůdčí koncepci podnikání představuje v tržní ekonomice marketing. Avšak jeho obsah, popř. i metody se musí přizpůsobovat novým trendům, jakými jsou individualizace potřeb, ochrana životního prostředí, ale i globalizace, kulturní a strukturní změny společnosti, včetně změny pořadí hodnot apod. To samozřejmě ovlivňuje celý hodnototvorný řetězec firmy a vyžaduje hledání netradičních možností, jak prosazovat nové vztahy marketingu vůči zákazníkovi i vůči vlastnímu výrobnímu procesu. Významný příspěvek k tomuto úsilí představuje také nová kniha Radima Vlčka Hodnota pro zákazníka, kterou vydalo nakladatelství Management Press.
Autor, zkušený vědecký a pedagogický pracovník, který celý život své poznatky a názory ověřoval pomocí bohatých kontaktů s praxí, se v tomto díle zabývá jedním z nejvýznamnějších faktorů konkurenční schopnosti firmy, tj. produktem, který odpovídá požadavkům zákazníka a přitom představuje konkurenční výhodu, a to ve dvou základních směrech. Je to produkt, jenž je z hlediska trhu jednoznačně výjimečný a který současně respektuje požadavek snižování nákladů u jeho výrobce, resp. i u jeho uživatele.
Autorovy zkušenosti ústí do logicky strukturovaného díla, které především definuje hodnotu pro zákazníka v souladu s výzvami, před kterými stojí firmy na počátku 21. století, tj. jako kategorii, jež vede nejen k uspokojení požadavků trhu, ale posiluje a plní základní ekonomické cíle podniku. Autor nezůstává dlužen nic své ekonomické profesi, když hodnotový management dává do souvislosti s ekonomickými kritérii výrobního programu. Jako významné východisko práce autor rekapituluje podstatu inovací. I v tomto směru je dílo záslužné, protože správné chápání tohoto pojmu se vytratilo nejen z praxe, ale mnohdy i teorie.
Těžištěm díla je kapitola Metodologie zvyšování hodnoty pro zákazníka. Krok za krokem poskytuje vedením firem návod, jak nastoupit cestu od myšlení výrobkového k myšlení hodnotovému a jak na základě agilnosti, adaptibility a pružnosti vytvořit výrobek s komplexním užitkem, spolehlivý, přizpůsobený specifickým potřebám.
Myšlenkovým východiskem kapitoly je především koncepce hodnotového managementu, z níž pak vycházejí konkrétní metody a aplikační disciplíny. Čtenář se však neztrácí v teorii, protože má k dispozici nejen čtivý výklad, ale i řadu názorných příkladů. Reálné příklady hodnotové analýzy z různých oborů činnosti v samostatné kapitole pak tuto problematiku dále doplňují. Pro praktické uplatnění je určena i závěrečné kapitola zabývající se organizací a projektováním hodnotového managementu.
Problematika, o níž kniha Radima Vlčka pojednává, je inspirativní nejen pro práci managementu různých typů firem, ale dotýká se činností široké škály pracovníků marketingu, prodeje, výroby, technické přípravy výroby, podnikového výzkumu a vývoje a řady dalších. Jistě ji jako významnou pomůcku ocení i studující ekonomických a technických vysokých škol.
Autor recenze: Prof. Ing. Gustav Tomek, DrSc. – ČVUT
Kniha vyšla v nakladatelství MANAGEMENT PRESS.
Knihu je možné objednat u stejného nakladatelství.
Váz., 165 x 235 mm, 444 str.,
doporučená cena 490 Kč, ISBN 80-7261-068-6















Follow


