Google není neporazitelný. Nad tím zřejmě uvažovali stratégové Microsoftu, když na konci minulého týdne nabídli akvizici Yahoo!, a to za cenu, která o 63 % přesahovala tržní kapitalizaci druhého největšího vyhledávače na světě.
V pátek akcie Yahoo!, sužované nedobrými vyhlídkami na růst zisků v letošním roce, vyběhly téměř o 50 procent. Opačným směrem se vydaly kurzy Microsoftu (ale tak už to bývá, že hodnota firmy kupující po vyslovení nabídky klesne), ale i Googlu, jehož akcionáři v nabídce Microsoftu vytušili největší přeskupení sil na trhu vyhledávačů a internetové reklamy. Googlu může být pořádně horko. Naopak nabídka Microsoftu pozdvihla srdce akcionářů firmy Time Warner, která byla nedávno účastníkem zatím největší fúze v odvětví, když se před časem spojila s America OnLine (AOL).
Nabídka Microsoftu zněla na 44,6 miliardy dolarů (775,15 mld. Kč) v hotovosti, nebo výměnou akcií. Každý z akcionářů Yahoo! by tak obdržel buď 31 dolarů v hotovosti, nebo výměnou 0,9509 akcie Microsoftu.
Pokud by akcionáři Yahoo! na nabídku kývli a antimonopolní úřady ji odsouhlasily, vzniklo by spojení největšího výrobce softwaru na světě s jedním z předních reklamních internetových poskytovatelů, tedy aliance dost silná, aby ohrozila Google v jeho dominanci mezi vyhledávači, poskytovateli reklamy a dalších internetových služeb, jako je např. elektronická pošta a další.
Vedení společnosti Yahoo! nabídku komentovalo prohlášením, že celou věc promyslí, posoudí podle vlastních strategických plánů a najdou takové řešení, které zajistí jejich akcionářům dlouhodobé zhodnocování jejich majetku.
Analytici soudí, že akcionáři Yahoo! mají málo důvodů nabídku odmítnout. Od června 2006 až do čtvrteční nabídky akcie ztratily více než polovinu své hodnoty, přičemž jen od loňského října ztratily třetinu ceny. Spojení s Microsoftem je může vysvobodit ze ztrát. „Investoři v Yahoo! ztrácejí trpělivost,“ poznamenal Jordan Rohan, analytik společnosti RBC Capital Markets, pro televizi CNBC. „Hotovost má svou sílu,“ dodal jeden z obchodníků.
Zatímco Yahoo! je v současné době největším poskytovatelem e-mailových služeb a na jeho zpravodajské specializované stránky chodí měsíčně více než 500 milionů návštěvníků, Microsoft odhaduje, že do roku 2010 trh internetové reklamy vzroste z loňských 40 miliard dolarů na dvojnásobek a je nespokojen, že přitom roste dominance jediného média – tedy Googlu.
Analytici soudí, že fúze Microsoftu s Yahoo! dokládá různorodost technologického sektoru. Ten je nyní mezi investory v nemilosti kvůli obavám z letošních nedobrých vyhlídek na tržby, ale většinou se tím míní prodeje polovodičů a počítačů. Hi-tech ovšem zahrnuje také softwarové firmy a společnosti zaměřené na specializované služby, jakou je např. Yahoo!. Podobných je ještě řada, a tak se sektor může dát do pohybu.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.















Follow

