Komunikace

Projekt Marketing+Design

Podle aktuálních informací České kapitálové informační agentury (ČEKIA) hrozí každé páté firmě v Čechách krach. Letos v červnu odstartoval nový projekt s názvem Marketing+Design, který si klade za cíl přinášet českým firmám řešení existenčních problémů v době krize, ale i mimo ní. Projekt založily dvě úspěšné ženy, marketingová manažerka Tereza Svobodová spolu s manažerkou strategického designu Klárou Voborníkovou. Obě se shodují na tom, že jedním z největších problémů malých a středních českých firem je nedostatečná informovanost v oblasti strategického marketingu a designu.

Opravdu si myslíte, že jediné, co chybí českým firmám, je marketing a design?

Tereza Svobodová: Neříkám, že je to to jediné, co jim chybí. Ale je to jeden z velkých problémů, které by měly české firmy začít řešit. Například české výrobní firmy – jsou dobré v tom, co dělají, vyrábějí zajímavé produkty, které jsou schopné konkurovat zahraničním firmám, ale zatím neumějí o svých výrobcích říct potencionálním zákazníkům, správně je zpropagovat, zacílit na svého zákazníka. Toto téma je složitější, ale právě strategický marketing a design nabízí řešení většiny problémů českých firem.

Řekněte mi, proč jste svůj projekt zacílily především na české malé a střední firmy?

Tereza Svobodová: To je jednoduché. To, co je jedna z velkých výhod nadnárodních, nebo jiných zahraničních firem, je právě strategický marketing a design. A to, co chybí malým a středním podnikům u nás je vůbec si připustit, že bez kvalitního marketingu a strategického designu budou jen těžko zahraničním firmám konkurovat.

Řada majitelů českých firem má špatné zkušenosti se službami, které poskytují marketingové a reklamní agentury. Často v minulosti investovali velké množství peněz, aby si zajistili reklamu, ale investice se jim nevrátila. V čem by měly být služby, které poskytujete v rámci vašeho projektu, jiné?

Tereza Svobodová: Ano, víme o špatných zkušenostech mnoha firem s těmito agenturami. Projekt Marketing+Design pracuje jinak než marketingové a reklamní agentury. Poskytuje českým firmám strategický marketing a design, který zahraniční firmy s úspěchem využívají již řadu let. Podstata a úspěšnost našeho unikátního projektu spočívá hlavně v komplexnosti poskytovaných služeb a jejich sestavení na míru každému klientovi tak, aby využití finanční investice bylo efektivní. Projekt přináší klientům kompletní servis pro realizaci strategie firmy či produktu na trhu: vytvoření marketingové strategie prodeje a poptávky, analýzy trhu a konkurence, cíleného oslovení zákazníků, PR, nákup médií, propagace firmy či produktu, vytvoření design strategie pro firmy, výrobky a služby, návrhy a realizace designu firemních a produktových značek, design obalů, firemní a produktové tištěné prezentace a internetová prezentace. Zajišťujeme klientům kompletní realizaci všech našich služeb až po produkci, nákup médií, výrobu, tisk a programování internetových aplikací.

Klára Voborníková: Naším cílem je nabídnout klientům jiné spektrum služeb než nabízí tyto agentury, Záměrně českým firmám nabízíme služby v oblasti strategického marketingu a designu, protože jsme přesvědčeni, že nástroje těchto oborů a nabízené komplexní řešení pomohou firmám zefektivnit prodejní strategii a propagaci jejich produktů a služeb.

V čem přesně spočívají výhody strategického marketingu oproti tradičnímu?

Tereza Svobodová: Za současného stavu trhu u nás hraje strategický marketing klíčovou roli, znamená uvědomělou orientaci na trh a zákazníka a plné uspokojení jeho potřeb, současné posouzení schopností a možností instituce s ohledem na její cíle. Znamená to rozhodování o efektivním vynaložení prostředků do vybudování účinného vztahu produkt – trh ve shodě s vytyčenými cíli, vytvoření a udržení prokazatelných konkurenčních předností na vytipovaných trzích. V této souvislosti je nejdůležitějším úkolem managementu předpovídání, definování a vytváření zákazníkových potřeb a přání. Stručně řečeno strategický marketing je plně soustředěn na zákazníka, hledá konkurenční výhody, orientuje se na každého ve firmě směrem k trhu, pomáhá shromáždit a analyzovat informace a samozřejmě spoustu dalšího.

A jak se liší strategický design od toho ,,normálního“?

Klára Voborníková: Co se týče strategického designu, spojuje atraktivitu a kreativitu designu s jeho funkčností v tržním prostředí. To je důležité pro úspěšné směřování produktu k zákazníkům. Pro strategický design je klíčové, aby firemní a produktový design odpovídal zaměření firmy či produktu na trhu, byl atraktivní pro cílové zákazníky, zvyšoval poptávku po zboží a konkurenceschopnost. Výhodou takového designu je, že umožňuje budovat firemní a produktovou značku s obchodní hodnotou a vytvořit design značky či obalu zaměřený na zákazníky a prodej. Na základě našich zkušeností z tvorby designu pro klienty z nejrůznějších oborů vytváříme komplexní designérské řešení, které pokrývá veškeré potřeby prezentace firmy i jejich služeb a produktů. Dále také umožňuje propagaci firmy a produktu účinně propojit s marketingovou a obchodní strategií.

Jak vypadá uplatnění strategického marketingu a designu v praxi v rámci vašeho projektu?

Tereza Svobodová: Změny, které firmám náš projekt přínáší, jsou kvalitní základy, na kterých mohou firmy stavět do budoucna a i s tím jim pomůžeme. Oslovily jsme několik vybraných malých a středních firem s tím, že jsme pro ně připravily výhodné balíčky služeb. Balíček poskytuje firmě všechny důležité služby v oblasti marketingu a designu tak, aby investice vložených peněz měla co největší návratnost, a také aby je příliš finančně nezatížila. Proto investice není jednorázová, ale probíhá postupně. Příprava marketingové a design strategie má tři fáze. Nejdříve vypracujeme firmě na míru marketingovou koncepci, za kterou firma zaplatí až po jejím schválení.

Klára Voborníková: Po schválení marketingové koncepce přichází na řadu vytvoření komplexního řešení designu. Naše návrhy se zaměřují na design firemní či produktové image, která odpovídá obchodním záměrům a cílovým zákazníkům. Prezentujeme návrhy design strategie, značky firmy či produktu, vzhled obalů, nový design tištěné prezentace, inzerce, internetové prezentace. Rozsah návrhů i předkládaného řešení určují potřeby firmy a produktu. Důležité je, aby vytvořená vizuální komunikace firmy nebo produktu byla jednotná, a tím budovala silnou a sebevědomou značku, která bude pro cílové zákazníky atraktivní a snadno rozpoznatelná.

Tereza Svobodová: Poté, co zákazník návrhy schválí, my je dopracujeme do finální podoby. Naše strategie počítá i s budoucím vývojem firmy, a proto připravujeme marketingové a designérské řešení tak, aby firma nemusela po čase vytvářet zcela nové, ale aby mohla podle svých potřeb rozvíjet ty, za které již jednou zaplatila.

Tak úzká spolupráce marketéra a designéra není v naší zemi příliš běžná…

Klára Voborníková:…což je škoda, protože toto spojení přináší klientům několik výhod. Přímá spolupráce marketingu a designu nám umožňuje klientům nabídnout služby, které jsou přímo sestavené na míru jejich potřebám. Naše balíčky služeb jsou sestaveny tak, aby klientům nabídly účinné a komplexní řešení na nejčastější problémy, které se většinou týkají prodeje výrobků či služeb a jejich prezentace.

Tereza Svobodová: Dáváme si velké, ale reálné cíle – věříme výrobě a schopnostem českých firem, proto jim prostřednictvím našeho projektu chceme pomoci udržet se na trhu, pozvednout konkurenceschopnost, zvýšit tržby a řešit dlouhodobou strategii. Z našich zkušeností víme, že vynaložené finanční náklady do projektu se firmám vyplatí a hlavně jejich návratnost není dlouhodobá..

Pokud vás projekt Marketing+Design zaujal, můžete se o něm dozvědět více na stránkách: www.mplusd.cz

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!