Marketing

Sport je „nutné“ zpestření, nejen pro fanoušky

Je to zajímavé, jak se naše veřejnoprávní i komerční televize kopírují. V poslední době třeba v tom, jak ČT i NOVA vkládají do „běžných“ zpráv avíza na události z pole sportovního. Proč to dělají?

NOVA – diváci především

Nejprve se podívejme na komerční televizi NOVA a její Televizní noviny. Je celkem nasnadě, že pro NOVU znamená přízeň diváků vše. Pokud tedy vyčerpá na začátku všechny peprné „krimi“ události dne, na konci všechna „zvířátka“ (i když to dnes již úplně neplatí), něco je potřeba dát doprostřed. V poslední době to jsou události, respektive upoutávky na události sportovní.
Návštěva „sporťáka“ ve studiu ještě před začátkem Sportovních noviny je novinka, odlehčení, změna a mimo jiné též „malá domů“, která připomíná divákům: „Ještě počkejte, po zprávách bude skutečně zajímavé téma, nejen pro fanoušky daného sportu…“ Ostatně tyto vstupy většinou komentují nikoliv výsledky konkrétní soutěže, ale často kontroverzní výkony, konce kariéry či jiná, lehce „bulvarizovatelná“, témata.

ČT – pro každého kousek

Česká televize na to ve svých Událostech jde podobně. Již dávno se „krimi“ tématům nevyhýbá, formát „zvířátek“ na konec zpráv si občas od NOVY vypůjčí. A co se týče celkové dramaturgie dnešních zpráv, je to skutečně přinejmenším zajímavý koktejl v duchu „nikdo se nesmí nudit“ = „pro každého kousek“. Již nespočetněkrát bylo poukazováno na diskutabilní plnění role České televize jako veřejnoprávního média, v tomto případě s požadavkem na objektivní a vyvážené zpravodajství. Tím se dnes zabývat nechci. Vraťme se k tématu „sport je zpestření“.
Česká televize má dnešní koncepci Událostí postavenou na několika „upoutávkách“ – „malých domů“: „Za chvíli uvidíte…“, „Naším dnešním hlavním tématem bude…“ apod. A tento systém doplňuje i avízy na sportovní relaci Branky, body, vteřiny, někdy už dokonce sportovní událost vloží do zpráv celou.

A co „obyčejný“ divák – já?

Považuji se za normálního člověka / diváka, tedy očekávám na obou televizních stanicích „normální“ zprávy. Ať již akční, či méně. Ovšem sport není automatickou / „normální“ součástí života každého jedince. Sice se každý někdy se sportem setkal, aktivně či pasivně, ale ne každý nutně sleduje fotbal nebo hokej. Ani já nejsem fanoušek, který musí nutně každý den vědět, jak si stojí Barcelona nebo Baník. Tedy přesně to, co nám všechna média nejvíc nabízejí.

Vynechávám důvody, proč jde jen o některá – nejsledovanější – sportovní odvětví. Ty jsou jasné i lidem mimo „marketingový business“. Spíše jsem chtěl touto „glosou“ přispět k debatě o vývoji, proměnách a směřování zpravodajství v obecné rovině. Pusťte si někdy zprávy obou televizí z doby, kdy ještě obě ctily dělení na události z domova, ze světa, ze společnosti a kultury. A jako samostatný oddíl potom relaci zpráv sportovních. Jistě to bude podnětný, možná až povznášející zážitek…

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *